Czym jest inżynieria odwrotna?
Inżynierią odwrotną nazywamy proces badania obiektu, urządzenia lub programu, który ma na celu jego odtworzenie. Ma ona swoje zastosowanie w obszarach takich jak m. in. inżynieria komputerowa, mechaniczna, elektroniczna, czy chemiczna. Jest ona szczególnie przydatna w przypadkach, kiedy nie mamy wiedzy potrzebnej do produkcji danego urządzenia (jak np. dokumentacja techniczna).
Odtwarzanie modelu CAD na podstawie skanu 3D
W przypadku inżynierii mechanicznej, proces ten polega na stworzeniu wirtualnego modelu 3D na podstawie rzeczywistego obiektu w celu jego powielenia lub modyfikacji.
Przykładowy schemat pracy w procesie Scan-to-CAD:
- Import danych wejściowych (siatki trójkątów) otrzymanych w procesie skanowania do oprogramowania do inżynierii odwrotnej.
- Spozycjonowanie siatki w układzie współrzędnych
- Rozpoznanie geometrii możliwej do interpretacji przez oprogramowanie CAD np.:
- Płaszczyzny
- Walce
- Stożki
- Kule
- Przekroje
- Linie środkowe
- Powierzchnie (NURBS)
- Eksport geometrii do oprogramowania CAD i modelowanie obiektu
- Weryfikacja uzyskanego modelu CAD na podstawie porównania z wyjściową siatką trójkątów
- Eksport modelu
Tworzenie geometrii na obiekcie w oprogramowaniu do inżynierii odwrotnej
Tworzenie geometrii rozpoczynamy od poznania płaszyczn:


Następnie, odsuwając jedną z płaszczyzn bocznych o niewielką odległość, uzyskujemy szkic przekroju elementu w formie splajnu:

Możemy zauważyć, że podłużne ściany obiektu można opisać przy pomocy narzędzi walca i stożka:



Ostatnim krokiem jest utworzenie powierzchni na górnej ściance:

Eksport danych do oprogramowania CAD
Metoda 1: wyciągnięcie przez obrót
Do odtworzenia obiektu wykorzystane zostaną: szkic przekroju, oś walca, płaszczyzny.

W pierwszym kroku rysujemy nowy szkic profilu na podstawie zaimportowanego, oraz konwertujemy oś obrotu walca:

Następnie wykonujemy operację wyciągnięcia przez obrót:

W ostatnim kroku przycinamy bryłę przy pomocy narzędzi edycji bezpośredniej:

Poniżej zaprezentowano efekt końcowy:

Metoda 2: przycięcie powierzchniami
Do odtworzenia obiektu wykorzystane zostaną: powierzchnie, walce, stożki, płaszczyzny.
Pracę z geometrią zaczynamy od przedłużenia wyeksportowanych stożków i walców.

W kolejnym kroku odejmujemy walec od stożka:

Tniemy obiekt płaszczyznami i zostawiamy interesującą nas część obiektu:

Przycinamy obiekt dolną płaszczyzną:

A następnie powierzchnią górną:

Ostatnim krokiem jest konwersja bocznej ściany zewnętrznego walca na płaszczyznę, a następnie wykonanie operacji cięcia płaszczyzną:

Efekt końcowy:

![]() |
Mateusz Ligocki Inżynier i pasjonat technologii 3D, na co dzień specjalizujący się w skanowaniu 3D i inżynierii odwrotnej. W swojej pracy łączy precyzyjną wiedzę techniczną z doświadczeniem w zakresie wzornictwa przemysłowego, aby dostarczać klientom kompleksowe i zoptymalizowane rozwiązania. |




